Hopp til hovedinnhold


Enklere å bestille pizza

Marita Løkken (27) oppdaget en brann ved Malvik videregående skole, men kunne ikke ringe nødetatene fordi hun er døv. Nå håper hun at en nødmeldingstjeneste for SMS snart kan tas i bruk, melder NRK Trøndelag.

I Norge er det 5000 døve og 700.000 hørselshemmede, og for disse er det lettere å bestille taxi og pizza, enn å få nødhjelp. Norges Døveforbund har nå kjempet for nød-SMS i 14 år.

Marita Løkken er en av flere døve som har opplevd denne problematikken på nært hold. Hun jobbet som avisbud i 2006, da hun oppdaget at en bil sto i full fyr like ved Malvik videregående skole. Bilen var parkert én meter unna skolen og vindretningen blåste flammene rett mot veggen.

– Klokken var 03.00 på natten og det var ingen andre i nærheten. Det var ingen der som kunne kontakte brannvesenet. Da tenkte jeg at jeg måtte ringe, men det går ikke. Jeg snakker forståelig, men jeg hører ikke noe og kan dermed ikke snakke i telefonen, sier hun.

– Jeg måtte ringe å vekke mamma midt på natten, slik at hun kunne kontakte nødetatene for meg. Det var bare flaks at hun hadde mobilen på nattbordet sitt og at hun tok telefonen da jeg ringte. Det er ikke sikkert jeg hadde fått tak i noen andre som kunne ringt for meg.

Moren til Marita måtte kommunisere tilbake til datteren via SMS for å få mer informasjon om brannen, før hun ringte nødnummeret.

Marita håper i likhet med flere andre døve at hun aldri kommer først til et ulykkessted igjen.

– Det er trist at samfunnet ikke er tilgjengelig for alle og det er synd at de som har andre forutsetninger enn de «normale» blir glemt i samfunnsplanleggingen.

– Om det fantes en nødmeldingstjeneste for SMS ville det kommet andre samfunnsgrupper til gode. Ikke bare for døve og hørselshemmede, men også for personer som har hatt slag, talevansker og personer som stammer. Det er helt nødvendig for noen, men bra for alle.

Les mer om saken hos NRK